ICT op het Tabor College
Onze organisatie ICT op het Tabor College
De iPad als hulpmiddel
Op het Tabor College willen we graag dat onze leerlingen het beste onderwijs krijgen; onderwijs dat bij ze past. Dat betekent dat we samen kijken wat het beste onderwijsprogramma is. De iPad is een waardevolle aanvulling naast het gebruik van boeken, schriften, lesbrieven en practica.
De voordelen van werken met de iPad
- Voor het ene vak is een leerling wat sneller, of kan een leerling wat meer aan. Voor het andere vak is wat meer ondersteuning nodig. De iPad maakt het mogelijk om bij verschillende vakken een eigen leerroute te volgen.
- De iPad verrijkt het lesmateriaal met onder andere video-instructies en een koppeling met de actualiteit.
- Leerlingen zien meteen hun vorderingen, want in het onderwijs gaat het steeds meer om ‘kan of weet ik dat?’ dan om ‘welk cijfer heb ik gehaald?’
Online afleiding voorkomen
We leren onze leerlingen ook wanneer je de iPad juist niet gebruikt, of wanneer je je moet concentreren op maar één app en niet op alle apps tegelijk. Het is daarnaast mogelijk dat school en/of ouder(s)/verzorger(s) de schermtijd beperken. Zo blijven de leerlingen nog beter bij de les en leren ze goed om te gaan met digitale middelen. We leren onze leerlingen ook hoe je niet wordt afgeleid door bijvoorbeeld spelletjes en social media.
Servicedesk
Elke Tabor locatie heeft een eigen ICT-afdeling. Deze medewerker(s) staan altijd klaar om alle leerlingen (en collega’s) te helpen met ICT- en iPad gerelateerde vragen.
Afleiding voorkomen
Wij werken op alle locaties met Jamf; het mobile device managementsysteem (MDM) dat we gebruiken om de iPads van onze leerlingen te beheren. Dankzij dit systeem kan de school van tevoren of tijdens de les:
- Educatie-apps automatisch op de iPad installeren;
- Niet-educatie apps onzichtbaar maken;
- Documenten verspreiden die tijdens de les nodig zijn;
- De iPad in toetsmodus zetten.
Dat werkt als volgt: Elke twee uur zendt de iPad een signaal naar Jamf. Op het moment dat de leerling de school binnenloopt en Jamf ziet dat de iPad een IP-adres van school heeft, weet het systeem dat de leerling zich in school bevindt. Op dat moment worden alle eigen apps, zoals spelletjes of sociale media apps, niet meer zichtbaar gemaakt. Op het moment dat de leerling thuis of ergens anders is en de iPad een ander IP-adres uitzendt, worden de eigen apps weer zichtbaar gemaakt.
Daarnaast kunnen docenten de iPads tijdens de les beheren via Apple KlasLokaal. Ze kunnen de iPads ‘vastzetten’ in bepaalde apps en zien wat leerlingen daadwerkelijk open hebben staan.
Thuis de iPad beheren
Naast het gebruik van Jamf op school, kan dit mobile device managementsysteem thuis worden gebruikt door de ouders/verzorgers van onze leerlingen.
Jamf heeft namelijk een gratis iPhone-, iPad-, Apple Watch- en Android-app waarmee ouders/verzorgers de iPad van hun kind(eren) kunnen beheren: Jamf Parent.
Dit kan alleen gedurende de perioden die door de ICT-afdeling van de school zijn opgegeven. Meer weten over Jamf Parent?
iPad aanschaffen
Aan het begin van het schooljaar krijgen leerlingen een brief met alle informatie over de aanschaf van een iPad. Deze kan via Tabor College met korting worden besteld. Het gaat hier om een vrijwillige bijdrage. We bieden verschillende aanschafregelingen om ouders/verzorgers hierbij te helpen.
Het is in sommige gevallen ook mogelijk om een eigen iPad te gebruiken, die bijvoorbeeld al eerder aangeschaft is. Neem hiervoor contact op met de systeembeheerders van de locatie om te kijken aan welke eisen de iPad moet voldoen. Als deze geschikt is, wordt de iPad door school ingericht voor het juiste gebruik.